سرخط خبرها

بازخوانی سفر مقام معظم رهبری به توس | دست نوشته‌ای که نقطه عطفی در احیای توس تاریخی شد

  • کد خبر: ۱۷۳۴۶۹
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
بازخوانی سفر مقام معظم رهبری به توس | دست نوشته‌ای که نقطه عطفی در احیای توس تاریخی شد
سحرگاه ۱۹ تیرماه ۱۳۷۵ بود که توس یک مهمان ویژه داشت، مهمانی که البته سنگ بنای یک جریان سازی و اتفاقات تاریخی در توس کهن را گذاشت و مطالبه‌ای شکل گرفت با عنوان سامان‌دهی و احیای توس.

به گزارش شهرآرانیوز، حالا پس از سال‌ها فراز و نشیب، این مطالبه به سرانجام مورد انتظار، نزدیک شده و گام های مثبت آن در این روزهای توس و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی دیده می شود.

روایت آن بازدید سحرگاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی از توس کهن در ۱۹ تیرماه ۵۷ به قلم شخص رهبری خواندنی‌تر است:

بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم

خدا را شکر که در حاشیه‌ زیارت تابستانی مشهد مقدس رضوی علیه‌آلاف‌التحیه توفیق بازدید از مقبره‌ فردوسی بزرگ و نامدار در شهر تاریخی و پرقصه‌ توس نیز دست داد. اگرچه در گذشته آن مقبره و برخی یادگارهای تاریخی دیگر موجود در آن‌جا را دیده بودم، اما این بار هم به خاطر اهتمام به جانب مهمّ فرهنگی و تاریخی آن و هم به‌خاطر کارهای خوب آبادانی و زیباسازی که در آن انجام شده است و نیز به خاطر خبرهای اسف‌انگیزی که از غارت ذخیره‌ کم‌نظیر موجود در این منطقه به من رسیده بود، آن را با دقتی بیشتر و با انگیزه و میل و شوری مضاعف نگاه کردم و اکنون احساس من آن است که دولت موظف است با همت به کار در این بخش بپردازد و آن چه تاکنون شده بسی کمتر از اندازه‌ بایسته است. به امید دنبال‌گیری و با سپاس از مسئولان و پژوهشگران.

سید علی خامنه‌ای

۱۳۵۷/۴/۱۹

این بازدید و دست نوشته مقام معظم رهبری که حالا خیلی‌ها بند بند آن را به یاد دارند، نقطه عطفی شد در احیای توس تاریخی؛ توسی که دغدغه احیا و انتقال نسل به نسل هویت آن و صد البته سامان دهی و احیای این کهن شهر گوهربار دغدغه امروز و دیروز نبوده است و  داستان پر فراز و فرود زنده نگه داشتن تاریخ، فرهنگ و تمدن خراسان، ایران و صد البته جهان اسلام و پارسی زبانان این کره خاکی است. توس، بسی بیشتر از فردوسی رنج برد تا سرانجام جنب و جوش سامان دهی و احیای آن در میان مسئولان فرهنگ و هنر به وجود آمد و امید‌ها برای بازپیرایی در شأن این خطه جغرافیایی زنده شد.

 امروز هم با گذشت بیش از ٢٧ سال از آن روز و مطالبه جدی سامان‌دهی این منطقه تاریخی، اوضاع خیلی متفاوت شده است، هرچند رسیدن به این نقطه هم با کلی فراز و نشیب همراه بود و اگر نبود مطالبات رسانه‌ای برای تحقق این مهم، توس شاید حال و هوای این روز‌ها را نمی‌دید. این روز‌ها کافی است سری به توس و آرامگاه فردوسی بزنید تا احیای بافت این منطقه را، به طور ملموس تری حس کنید. البته که هنوز کار بسیار است، اما آن چه  تا امروز رقم خورده نیز جای مباهات دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->